Beeld

Wat is digital signage en wat kan ik ermee?

Al jaren in opkomst en tegenwoordig een vast gegeven: digital signage. Een wat lastige term, maar wel een die staat voor een creatieve en doeltreffende manier van een boodschap uitdragen. Met digital signage wordt narrowcasting gerealiseerd en dat is in feite een praktisch en effectief middel om een boodschap te presenteren. Of dat nu entertainment is, commercieel of informatief, via een videowall spreekt u mensen gelijk aan.

Niet voor niets wordt een videowall in combinatie met digital signage steeds meer gebruikt in publiekelijke ruimtes. Allereerst valt het op en daarmee heeft u gelijk de aandacht te pakken van de bezoeker. Het meet- en merkbare resultaat is dat de omzet zal stijgen, mensen beter geïnformeerd worden en er vaker actie ondernomen wordt naar aanleiding van een videopresentatie.

De werking van digital signage

Maar wat is digital signage in deze precies? Wel, dit is een manier van communiceren via een scherm zonder dat er veel aan te pas komt. Door een scherm strategisch te plaatsen en de digital signage zo in te richten, kan een boodschap op een treffende manier overgebracht worden aan de doelgroep die eventueel op basis daarvan gelijk actie kan ondernemen.

Om het meer specifiek te omschrijven: digital signage staat in feite gelijk aan een gepersonaliseerd kanaal dat via een scherm of tv gepresenteerd wordt met uitsluitend hetgeen u er zelf in zet. Hierdoor kan u de content heel specifiek op het publiek afstemmen en dat zorgt voor meer betrokkenheid. De kijker wordt immers niet afgeleid en krijgt precies de boodschap gepresenteerd die u klaar heeft staan.

Het motiveert

Het fijne van digital signage is dat het aan kan zetten tot een actie. Mensen kunnen aan de hand van de boodschap contact opnemen, een aankoop doen, een afspraak maken of op nader onderzoek uitgaan – al dan niet via u. Deze manier van communiceren heeft een motiverende factor in het oog, wat op een effectieve wijze bereikt wordt. Marktanalyses dan wel onderzoeken wijzen bovendien uit dat narrowcasting een resultaatgericht middel is dat zijn nut bewezen heeft.

Dit kunt u op diverse manieren bereiken. Vanzelfsprekend is de basis digital signage via specifieke software, maar de presentatie speelt hierin natuurlijk ook een rol. U kunt simpelweg een scherm ophangen bij de ingang. Ook kunt u kiezen voor een wat grotere aanpak middels een videowall, net zoals dat u zuilen in kunt zetten – eventueel met touchopties om gelijk actie te realiseren en nog veel meer.

Maatwerk

De digital signage laat maatwerk toe in de boodschap die u wilt uitdragen en de bijpassende hardware complimenteert het geheel als het ware. Dit wil zeggen dat het een goed op het andere aansluit en dankzij de vele mogelijkheden qua hardware kan u het geheel naar eigen inzicht inrichten.

Hierdoor is digital signage een zeer goed middel om direct uw doelgroep te bereiken met uw boodschap, welke boodschap dat ook zijn mag. Het werkt snel, valt op, is gemakkelijk te realiseren en het kent een directe aansluiting zonder enige vorm van afleiding.