Gezondheid Senioren

Zolang je kunt ademen, kun je yoga beoefenen. Deze verklaring van de yogameester B.K.S., die stierf op 20 augustus 2014 Iyengar heeft zichzelf in mijn hoofd verbrand. Het maakt duidelijk dat het nooit te laat is om met yoga te beginnen. En toen ik onlangs las over Tao Porchon-Lynch, die op 98-jarige leeftijd de oudste yogaleraar is, was ik verbaasd over hoe fit je kunt zijn op oudere leeftijd.

Bewezen is inmiddels dat yoga de gezondheid van ouderen mensen alllen maar goed doet.

Wat is het geheim van een lang, vervullend leven? De 98-jarige yogaleraar Tao haalt kracht uit haar levensfilosofie. Daarom denkt ze dat bomen niet ouder worden, maar sterker. De elegante oude vrouw straalt levensvreugde uit en lijkt ondanks een heupprothese nooit moe te worden. ‘De natuur vernieuwt zichzelf voortdurend, net als ons lichaam’, zei Tao. Het moedigt mensen aan om zelfs op oudere leeftijd met yoga te beginnen en laat zich niet overtuigen dat iets niet kan.

Waarom het logisch is om op oudere leeftijd met yoga te beginnen
Yoga is natuurlijk geen wondermiddel, maar vooral ouderen kunnen met yoga meer kwaliteit in hun leven brengen. De wendbaarheid wordt vergroot en het evenwicht en de coördinatie worden verbeterd. De yoga-oefeningen verlichten niet alleen leeftijdsgerelateerde symptomen, je laadt ook je zelfvertrouwen op wanneer je ineens weer op één been kunt staan. Goede yogadocenten voor senioren bevorderen ook levensvreugde door een bewuste benadering van de verschijnselen en ervaringen van veroudering.

Het is bekend dat opvattingen over veroudering een essentiële rol spelen in de eigen levenshouding. Uit onderzoek blijkt dat het lichaam en geest enorm beïnvloedt. Helaas beweegt het dagelijkse leven in verpleeghuizen niet ver van uw favoriete fauteuil. Met privézorg thuis is het gemakkelijker om zelfstandig in uw eigen behoeften te voorzien.

5 tips voor senior yoga
Yogahulpmiddelen: een stoel of een muur is de perfecte ondersteuning voor balansoefeningen. Andere hulpmiddelen zoals riemen, yogablokken en kussens bieden ook waardevolle ondersteuning.
Dikkere yogamat: rond voor asana’s, zoals Voor de viervoetige vrienden is het, om de knieën te beschermen, aan te raden een dikkere yogamat te gebruiken of een deken onder de knieën te leggen.
Geschikt yoga-programma: zelfs verzwakte spieren kunnen op oudere leeftijd worden hersteld. Dit vereist echter yoga-oefeningen die op een enigszins aangepaste manier worden beoefend. Het is de moeite waard om te investeren in een privé yogales, waar een getrainde yogaleraar thuis een programma voor ouderen maakt – of je kunt een speciale yogales volgen. Hier bevordert de yogagemeenschap niet alleen het fysieke, maar ook het psychologische en sociale welzijn.
Let op de limieten: deze tip is belangrijk voor alle leeftijden om blessures te voorkomen. Yoga moet logisch zijn voor de gezondheid. Beoefenaars moeten daarom naar zichzelf luisteren en niet de grenzen oversteken.
Regelmaat en duur: 15 minuten yoga is beter dan geen yoga. Het kan een grote hulp zijn om op dezelfde dagen tegelijkertijd yoga te beoefenen en de oefeningen in het dagelijks leven te integreren.